Uanset om man sælger et produkt eller en ydelse, kan det være svært at få en selvstændig virksomhed op at stå og udvikle sig til noget stort. Det kan især være udfordrende hvis ikke man har arbejdet selvstændigt før og for første gang skal navigere rundt i at være sin egen chef. Men læse med og få nogle gode tips til at få succes som selvstændig håndværker.
Hvis man har arbejdet i ens tor virksomhed som håndværker, så har man været vant til en bestemt form for struktur og har haft muligheden for udelukkende at fokusere på sit håndværk. Men som selvstændig håndværker er der pludselig flere ting at have styr på end kun sit fysiske arbejde og der er forskellige skridt man kan tage for at udvikle sin lille virksomhed.
Byg en hjemmeside
I en digital verden er det vigtigt at have en stærk tilstedeværelse online, så man både kan vise sit arbejde frem og for at tiltrække nye kunder. Man kan være online på forskellige måder: en af måderne er at have en hjemmeside som sin base, som er nem og bekvem at give til folk, så de kan finde dig og dit arbejde.
Når du bygger en hjemmeside til din virksomhed, er det så også vigtigt at højne sikkerheden, så du mindsker risikoen for digitale angreb, hvor dine og din virksomheds oplysninger kan blive stjålet. På minip.dk kan du lære mere om hvad du bør tage med i overvejelserne når du begiver dig rundt på internettet. Det er vigtigt for private at beskytte sig selv, men det er bestemt også vigtigt for virksomheder at beskytte sig selv online.
Brug dit netværk
Du har nok hørt den før, men brug dit netværk! Uanset hvad man prøver at opnå i livet – i sit privatliv eller karriere-liv – kan man drage fordel af sit netværk. Lav for eksempel et visitkort med nogle af dine oplysninger, som du kan dele ud i dit netværk og gøre opmærksom på dit arbejde. Du kan også med fordel bruge de sociale medier, for at nå ud til folk som du ikke kan nå ud til fysisk.
Find inspiration
Som altid kan du, hvis ikke du ved hvor du skal starte, finde inspiration fra andre iværksættere og se hvordan de gør tingene. Et nyt perspektiv, selvom det er inden for et andet marked end dét du arbejder med, kan være det friske pust som du har brug for, for at finde den rette inspiration til at bryde igennem til kunderne.